۱۳۹۸ اردیبهشت ۹, دوشنبه

نُورالحق بن شیخ عبدالحق دهلَوِي أکبرآبادِي حَنَفِي

نُورالحق بن شیخ عبدالحق دهلَوِي أکبرآبادِي حَنَفِيإمام، محدث و فقیه مولانا شیخ نورالحق بن شیخ عبدالحق بن سیف الدین دهلوِي أکبرآبادِي حَنفِي عالمی جید و محدثی بزرگ بوده است. موصوف در دهلِي متولد گردید، و در آن شهر نشو و نمو کرد، و در نزد پدرش شیخ المحدثین شیخ عبدالحق محدث مشهور هند که اضافه از صد تالیف از وی باقی مانده است شاگردی نموده، و علوم متداوله أعم از عقلی و نقلی را از وی آموخت. نامبرده از طرف سلطان شاهجهان پادشاه گورگانِي هند بحیث قاضِي شهر آگره (اکبرآباد) که یکی از مناطق معروف هند و پایتخت قدیمی آن بوده است مقرر گردید، و وظیفه اش را با کمال دیانت، امانتداری و صداقت انجام داد، وی عمر طولانی را گذرانید، و در سن 90 سالگی در سال 1073 هجری قمری مطابق سال 1663 میلادِي در دهلی وفات یافت. از وی آثار زیادی به زبان های عربی و فارسی باقی مانده است، که از جمله آن ها کتب ذیل می باشد: 1 - زبدة التواریخ به زبان فارسی. 2 - تیسرالقارِي شرح صحیح البخارِي به زبان فارسی. 3 - شرح جامع صحیح مسلم.
منابع و مآخذ:
1 – مقدمه کتاب تیسیر القارِي – جلد اول – صفحه اول – بقلم محمد عبدالحی لکنوِی – عربی.
2 – کشف الظنون – جلد ششم – صفحه 386 – تالیف مصطفی بن عبدالله حنفی معروف به حاجی خلیفه – عربی.
3 – تطوراللغة العربیة فِي المجتمعات الباکستانیة والهندیة و أهمیتها – صفحه 57 – تالیف پروفیسور دکتور جلال الدین أحمد نورِي – عربی.
4 – سایت نداء الإیمان – برگرفته از کتاب ابجدالعلوم – صفحه 43 – مقاله علمای هند – عربی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

إبراهیم بن عبدالله هروی:

  -     حافظ استاد أبوإسحاق إبراهیم بن عبدالله بن حاتم هروِي ساکن بغداد شخصیتی متکلم، قارِي، صدوق و یکی از مشاهیر محدثین بوده، و اصل او از ه...